20.8.2010

Perheessä

Eli eilen aamulla, torstaina aamupalan jälkeen mentiin Continental Halliin,
mikä kesti kymmeneen asti. Sit oli taas normitunnit puol yhteen asti.
Esitettiin noi meijän ikäryhmäprojektit, ja ei oikein mitään muuta ihmeellistä.
Yllättäen mun nimeä ei löytyny Top of The Rock -listasta, et en saanu
vielä lippua, vaan vasta bussissa. Kohti New York Cityä lähettiin ajaan ehkä
varttia vaille yhen pintaan. Ensin kierreltiin bussilla ympäri kaikkia tärkeitä
nähtävyyksiä, ja kuvia tuli otettua aika määrä. :D Olin ottanu matkapahoinvointilääkkeen,
ja se aiheutti ihan tajuttoman väsymyksen! Nähtiin mm. Naked Cowboy. :D
Pysähdyttiin yhteen kauppaan puoleks tunniks, joku 21. Saatiin sieltä punaset
kangaskassit lahjaks! :) Siitä sit Staten Islandille. Siihen laivaan mahtu joku
600 ihmistä, että tosi paljon. Ja se oli ilmanen, kun siellä saarella asuu ihmisiä
(toki Suomenlinnassakin asuu ihmisiä, mut ei oo ilmanen). Toi laiva menee
Vapaudenpatsaan ohi, ja pysähtyy sit Staten Islandille. Siellä piti mennä laivasta
ulos ja sit päästiin takas sisään. Ennen se vaan pysähty siellä, ja ei tarvinu nousta
välillä pois, mutta sit kun siellä on porukkaa nukkunu yöllä, seilannu vaan ees taas,
niin käytäntöä on muutettu. Kyllä mä ajattelin vapaudenpatsaan hiukan isommaks, mut
oli se silti iso. Sieltä matka jatku bussilla Top of The Rockille. Sinne oli tietenkin
turvatarkastukset, ja sit päästiin hissijonoon. Kun mä en muutenkaan tykkää hisseistä,
niin toi oli aika jännä. Se hissi nousi 67:nteen kerrokseen aika vauhdilla. Piti
nieleskellä, ettei korvat mee lukkoon. Sit siinä katsossa pyöri joku nopee esittelyvideo,
ja siitä näki läpi. Näki et kun katto lähenee. Ylhäältä oli kyllä hienot näkymät
Manhattanille, Central Parkiin, Empire State Buildingiin jne. Liukuportailla pysty
vielä nouseen 68 ja 69 kerroksiin.
Ei me siellä kauheen kauaa oltu, kun aikaa ei ollu
kun kaks tuntia.

Sieltä lähtiessä sit vähän kierrettiin, mut lähettiin kuitenkin
oikeeseen suuntaan. Etittiin ruokapaikkaa, mistä sais nopeesti ruokaa, mut ei ollu
niin helppoa. R, M ja E meni ostaan jotkut sämpylät, ja me toisen M:n kanssa
löydettiin ruokakauppa, josta ostettiin molemmat hedelmäsalaatti(viinirypäleitä,
ananasta, hunajamelonia ja jotain muuta vielä), pienet nachopussit ja karkkipötkylät.
Kiirehdittiin ettiin tapaamispaikkaa, mut oltiin siel jo ihan ajoissa. Nähtiin sit

muut suomitytöt, ja mentiin E:n kanssa Starbucksiinyli hakeen smoothiet. Mun ensimmäinen
kerta Starbucksissa! =) Mun huonekämppis L oli ihan kauhuissaan, et eikö Suomessa oo
Starbuckseja, kun kerroin, et olin ensimmäistä kertaa. No anyway, smoothiet
oli alle 5$, mut meinas tulla kiire. Tosin ne bussit venas sit viel tosi kauan, yli
15min. Otin mansikka smoothien, oli se ihan hyvää, mut ei kyllä parasta mitä oon
syöny. Bussimatkalla nukuin, mut siellä tuuletus pelas liiankin hyvin, olin ihan
jäässä. Kampukselle kun päästiin menin melkein suoraan nukkuun, hiukan kymmenen
jälkeen.
Tänään aamulla mulla oli herätys jo puol kuus, kun en illalla jaksanu pakata.
Kävin suihkussa (ja nyt sain jopa lämmintä vettä!), ja yritn päästä nettiin.
Yllättäen netti ei taas toiminu, mut sain laitettua Nykin kuvat koneelle.
Sit piti pakkailla, ja jo nyt oli kertny vähän kamaa mukaan, joten piti laittaa
matkalaukkuun lisää kamaa. Tullessa se paino n. 21kg, joten pelkäsin, et tulis
ylikiloja. Ysin jälkeen lähettin ajaan bussilla La Guardialle, nukuin matkalla
pienet päikkärit. Evääks saatiin koulusta salaatti, omena, pieni sämpylä ja vesipullot.

Lentokentälle ajo kesti reilu tunnin, ja kentällä sit mentiin mun kämppiksen J:n kanssa
yhessä Check Inniin (ensin ne käski meijän käyttää automaatteja, mut kun meillä ei ollu
credit cardia, ne teki ne ite). 25$ makso matkalaukku, mut monilla oli kaks, et niillä
makso sit 60$. Onneks itellä oli vaan yks! Ja btw Helsingistä lähtiessä parilla oli
kans kaks, ja M kun tuli samalle virkailijalle kun me, niin se ei ottanu mitään maksua,
mut E meni eri virkailijalle, niin sillä makso toinen matkalaukku melkein 200e!
Turvatarkastuksista päästyä mentiin J:n kanssa syömään Mäkkäriin. Söin tutun ja
turvallisen Happy Mealin. Täällä toi pieni juoma on kyllä varmaan joku 0,35l. Toi
juustohampurilainen ei ollu niin hyvä kun suomessa, mut kokis maistu samalle. Moni on
puhunu, että täällä limsoissa on enemmän sokeria, mut toi ainaki maistu normaalille. :)
Hintaa tais olla hiukan reilu 4$. Mut vitsi oon aina ihan kujalla, että onko hinnoissa
jo vero laskettuna, kun välillä on ja välillä ei. Ja en voi varmaan ikinä mennä mihinkään
ravintolaan tai kampaajalle tai muulle, missä pitää jättää tippiä. :D Kun en tiedä et
kuinka paljon. Pitäis olla aina joku laskin mukana! ;) Meillä oli J:n kanssa yli kolme
tuntia hengailuaikaa, joten molemmat leikki koneillaan, mut netti ei toiminu. Leikittiin
J:n mackbookin kameralla, samalla millä Essin kanssa, ja otettiin hassuja kuvia. :DD

Lento oli varmaan 30min myöhässä, ja lennettiin tollasella pikkusella purkilla, missä oli kaks-käytävä-kaks :D Nukuin osan lennosta, istuttiin onneks J:n kanssa vierekkäin, että välillä juteltiin ja ihailtiin maisemia. Siellä oli vaan kylmä, varsinkin jalkoihin puhalsi koko ajan kylmää, kun istuin ikkunapaikalla. Se kapteeni sano alussa, että lento kestää 1h 20min, vaik lentolipus oli lukenu melkein kaks tuntia, mut tultiin silti pikkasen (5-10min) myöhässä Daytoniin. Lopussa se kone tuntu pomputtavan ja kallistuvan välillä miten sattuu, ja vitsailtiin, että onkohan kapteeni ensimmäistä kertaa lentämässä. M, kans saksasta (ylläri) oli samassa koneessa, joten kolmistaan sit mentiin matkalaukkuja ootteleen. J:n ja M:n perheet siellä oli jo oottamassa, mutta mun ei näkyny missään. Noitten perheet oli ihania, että ne sano oottelevansa niin kauan, että mua tullaan hakeen, ja soitin M:n perheen äitin kännykästä ensin hostmamille ja sit dadille, mut kummallakin meni vastaajaan. Hetken päästä hostmum soitti takas M:n hostäitin kännykkään, ja sano et hostdadin pitäis olla jo täällä, mut M:n hostäiti rauhotteli, että siellä oli törkeet ruuhkat, niin se on varmaan juuttunu sinne. Saatiin matkalaukutkin jo, ja J lähti perheensä kanssa pois, kun M:n perhe lupas oottaa mun kanssa, kun sit hostdad ja hosttyttö tuli. Autossa mukana oli myös vanhempi poika ja baby (niin mites tää amerikan säännöt meni, että lasta ei saa jättää autoon hetkekskään ;D).

Automatka oli tutustumista ja ihmettelyä. Kaikki oli taas niin amerikkalaista. Käytiin jossain ruokakaupassa hakeen jotain ainesta, tankkaamassa ja vietiin tyttö (puhun tyttönä tästä 7v. ja tyttö 6kk on baby) voimisteluun. Tosin se ei olis halunnu mennä sinne, kun olis halunnu tulla näyttään mun huoneen ja kaikkea! Ajaessa tänne nähtiin se kauhee ruuhka, missä ne oli tullessa ollu, ja kun hostisä käy eri suunnalla töissä, niin ei oo ajanu tota tietä pitkään aikaan ja ei tienny noista liikennetöistä. Mut toi millä tultiin oli just Hondan citymaasturi, ja so cool! Hostdad vaan puhu "call *hostmum* (=nimi)" ja se puhelu rupes soittaan kaiuttimena. Ja tietty on gps ja kaikki jutut! Kotiin päästyä hostmum oli nuoremman pojan kanssa vastassa, ja sekin pyyteli kauheesti anteeks, että hostdad myöhästy. No sain sit taloesittelyn, ja roudasin kamat mun huoneeseen! Vitsi tää on iso talo =) Ja mulla on tää huone siis kellarikerroksessa, että tosta keittiön vierestä lähtee portaikko alas, siinä portaiden yläpäässä on ovi, ja sit tääl on mun huone (mulla ei oo huoneessa ovea, vaan tollaset verhot), mutta yleensä täällä alhaalla ei oo ketään muita. Ihan tossa vieressä on bathroom, tosi hieno (hostmun pahoitteli, et sori sulla on vaan suihku, mutta voit tulla meijän kylppäriin kun haluat kylpyammeeseen). :D Sit tääl on keittiö/minibaari, biljardipöytä ja isoin telkkari minkä oon IKINÄ nähny. Siis telkkari, ihan tajuttoman kokonen. Ja ainiin, keittiössä ja täällä alhaalla kans jääkaapeissa on "vesikraanat". Niistä saa jäitä ja vettä! :D Tää on niin ylellisyttä!

Saatiin mun adapterikin toimiin! Se vaan vaatii melkein väkivaltaa, et sen johdon saa tungettua sinne. Mä en uskaltanu training schoolilla tönkee noin kovaa, kun pelkäsin, et johto rikkoutuu, mut hostdad sai sen paikalleen! Ja sain siltä toisenkin adapterin, mitä se on joskus käyttäny jollain työmatkalla, niin pystyn lataan samaan aikaan konetta ja jotain muutakin, esim. kameran pattereit! =) Ja noi on ostanu mulle jonkun kännykän, et vähän kun prepaid tai joku se liittymä sit, en tiiä vielä tarkemmin. Ja ainiin, mulle oli ostettu ihan oma autokin! 8) Tollanen punanen, vähän normaalimman kokonen :D Mut tos menee varmaan yli kk ennen kuin pääsen ajaan, kun nois kaikis asioissa menee niin kauan. Huomenna mennään avaan mulle pankkitili, mut sit jonkun jutun saa vasta kun on ollu 10 päivää maassa, ja sitä ennen ei pysty tekeen taas toista juttua jne. Mut pitäis sit alkaa opiskeleen tota tieliikennelakijuttua.

Sain matkalaukut purettua jossain välissä, ja tyttö oli ihana, kun se tuli tänne (tosin äiti tuli hetken päästä perässä, et ei kai se häiritse mua. :D), ja hosttyttö kysy ensimmäiseks, et voiko auttaa mua järjestään mun tavarat. So sweet! <3 En muista oikein et missä järjestyksessä kaikki tapahtu, joten vähän sekavaa tekstiä. No seittemän maissa syötiin hostdadin tekemiä hampurilaisia, jotain turkkilaista kai? Joku pihvi se oli, mut vanhemmat ei syö beefiä, että jotain sellasta mitä ne syö. :D Vitsi se oli tulista! Näitten mielestä ei yhtään.. Ja maistoin salsaa, niin se vasta oli tulista, huhuhu! Ja kun en muutenkaan tykkää salsoista. Sain myös vähän tosi hyvää kanaa! Nää onneks sano, ettei syö usein kalaa, kun ne kyseli mistä tykkään, ja kerroin, että kalasta en oikein. :D

Jossain vaiheessa annoin tuliaiset, ja nää ei oo ikinä kuullukaan muumeista, eikä Tatu & Patukaan ollu tuttuja, eikä ne tienny mitä heijastimet on.... :D Fazerin sinisestä ne tykkäs, ja salmiakkia maistoivat, kaikki ainaki söi mitkä ottivat, mut en tiiä sit et tykkäsivätkö. Ja vitsi kun sanoin, et suurin ero tääl ja suomes taloissa on se, että suomessa joka talossa on sauna, ja täällä ei, niin alussa ne hetken mietti et mikä on sauna. :D Ja sit ne oli ihan et really? Ja ne luki Tatun ja Patun kirjasta sen saunasivun, niin sit ne kyseli et meneekö jotkut oikeesti saunasta lumihankeen. Ja kerroin käyneeni avannossa, josta ne oli ihan ihmeissään, et miks ihmiset tekee sellasta. :D Vitsi tää on niin outoo, kun niille kaikki "normaali" on outoo. :D Ja mulle taas niitten "normaali" on outoa.

Mein piti kattoo joku lasten leffa, mut hostdadin piti purkaa joku suojaus, että sai mun koneen niitten langattomaan internettiin, niin meni hiukan pitkään, ja katotaan sit huomenna! Ja huomenna on about 8.30 lähtö vanhemman pojan soccer -peliin. :D

Nyt kello on 11pm ja väsyttää aika tavalla, joten yritän päästä nukkumaan, et jaksaa taas nousta huomenna. Täällä huoneessa mulla on ihana "Welcome Venla" kyltti, jonka hosttyttö ja vanhempi poika on tehny, ja sit hostmum on laittanu kehyksiin niitä mun hakemuksen kuvia! =) Sukunimessä hoo ja äl on vaihtanu paikkoja, mut etunimi on oikein, joten kai se on pääasia ;)

Perhe tuntuu tosi mukavalta, babya oon pidelly sylissä ja se on kyllä niin aurinkoa joka hetki! =) Ja sit kun se tuijottaa ruskeilla nappisilmillään ja hymyilee, niin sydän kyllä sulaa! Hostyttö ja vanhempi poika on esitelly mulle kaikkea, ja molemmat on tosi mukavia. Nuorempi poika on tosiaan hiukan riehakas, ja alussa ei sanonu mulle mitään, mutta nyt jo puhelee mulle, ja kyllä heti kuunteli, kun komensin riehumasta.

Hostmum on sanonu jo monta kertaa, et puhun hyvin englantia. Musta taas on tuntunu siltä, että ei löydy ikinä sanoja. :D Se kyseli, et puhuuko suomessa kaikki noin hyvin. No öö moni puhuu paljon paremminkin. :D Mut hyvä että ymmärtävät mua! ;D Ja sit keskusteltiin aamupaloista, niin "darkbred" on näille sellasta puolivaaleeta. Tai ne ite pitää sitä "darkbredinä", mut sit kun näytin netistä ruisleivän kuvaa, niin menivät hiljasiks. :D Kyllä täällä jonkinlaisia tummia leipiä myydään, että ehkä saa jotain muutakin kun pullamössöä. :)

Niin ja mulle oli tervetuliaiskakkukin! Mutta se ei kyllä ollu hyvää. :D Ihan törkeen makeeta! Mut maistoin maitoa, ja se oli 1% (koululla maistoin 2% ja oli kamalaa), mut toi oli ihan hyvää! =) Nää ei käytä rasvatonta, ja sanoin et kyllä mä tota voin juoda, kun maistukin ihan hyvälle!

Joo nyt kattoon jos tää kellarin jääkaappi antais mulle vettä ja sit nukkuun! Huomenna aikanen herätys!

PS. New Yorkin kuvat tulee huomenna.

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

aaaaw<33 ihanan kuulosta!!
Vitsi citymaasturi<3 ja siis onks sul oma telkkari:O ja mitä muutaki ihmettä sul on niiin luksusta siellä:DD
ei vitsi mä hommaan äkkii sen mikin haluun päästä puhuu sun kans! <33
Hitto siel on tapahtunu iha sika paljon kaikkee:D:D

Essi kirjoitti...

Venla...Aloha? :D Haha. Ihana kuulla, että kaikki on mennyt hyvin. <3 Ajattele, että meillä oot aina juonu 1,5% maitoa niin kyllä se 1% menee alas! :p

Emma kirjoitti...

Wooow, kuulostaa aikas mahtikselle hei! :)

enlav kirjoitti...

Jutta: Joo tää on ihanaa! =) Ja nois autois menee kaikki sähkösesti kiinni, liukuovet ja peräkontti ja kaikki. :p

Essi: Jep! :D Joo no tänään oltiin kaupassa, ja ostettin rasvatonta maitoa. :) Ja vitsi täällä myydään vaan ihmeellisiä juustoja, ostettiin nyt jotain Tanskalaista, se vois olla lähellä normaalia. :D

Emma: Tää on! =)