3.1.2011

New York

Torstaina mun matka siis alko New Yorkiin, lähettiin kotoo 5.15, hostdad heitti mut kentälle. P oli tullu kipeeks ja oksentanu koko yön ja T ei suostunu nukkumaan, joten hostdad pakkas sen autoon mukaan ja se tuli saattaan mua kans. Kentällä mulla oli vaan viiskyt minuuttia aikaa, mutta hyvin kerkes, Daytonin kenttä on niin pieni. Nukuin jonkin aikaa koneessa, mutta eihän toi matkakaan oo kun 1,5h. Kentällä sit noita käsimatkatavaroita odotellessa (noissa pienissä 2-2 koneissa pyörällisiä käsimatkatavaroita ei voi ottaa koneeseen, kun siellä ei sitä tilaa oo) juttelin käytävän toisella puolella istuneen tytön kanssa, ja se oli aupair kans. Se asu Cincinnatissa, ollu siellä jo 1v. 9kk, ja tais olla Argentiinasta kotosin. No nopeesti ne laukut saatiin ja lähdin sit ettiin ton M60 bussin, millä pääsin kolmen korttelin päähän hostellista. Tosin mulla ei ollu mitään hajua, että missä pitää jäädä pois, ja ensimmäiseltä naiselta kysyessä sain vastauksen puoliks espanjaks, niin ei oikein tullu selkoa. Joku mies sit osas neuvoa, ja selvisin oikeella pysäkillä pois. Varmaan 45min kesti tuo bussimatka, eikä onneks maksanu kun $2,25. Tosin senkin kanssa oli ongelmia, kun bussissa selvis, että kolikot käy ainoostaan. Jollain naisella sit oli vaihtaa, kun mulla löyty noita dollarin seteleitä.

Selviytyminen hostellille oli hiukan rankkaa, koska tuolla New Yorkissa tota lunta oli vielä ihan kivasti, ja niitä ei ollu aurattu kunnolla reunoilta, joten oli hieno yrittää hyppiä jalkakäytäviltä tietä ylittään ton matkalaukun kanssa. M oli mua hostellilla odottamasa, mutta siinä sit olikin pieniä ongelmia. Meinaan ne oli peruuttanu mun varauksen, vaikka M soitti niille maanantaina ja ite vielä tullessa sano edelleen saman, että minä tuun torstaina. Yks paikka löyty kaheksan hengen sekahuoneesta ton 12hlön tyttöjen huoneen sijaan, mutta jouduin sit maksaan $11/yö enemmän., eli $58/yö :( No ei onneks mahdottomuus, muttta ärsytti kyllä, koska ei ollut mun vika ja jouduin maksaan enemmän.

Lähettiin sit metroasemalle, ja seurasin vaan M:ää, kun se oli jo kaks päivää tuolla ollu. No eikös istuttu väärään suuntaan menevään metroon, että piti sit seuraavalla asemalla pompata pois. Ja siellä ei pysty vaihtaan metroa ensin menemättä pois, eli joutu maksaan uudelleen. Noi hinnat oli just noussu edellisenä päivänä, et nyt tais olla $2,5/matka, ihan sama meetkö yhen pysäkin vai kakskymmentä. Ja siellä ei ollu enää päivän passia, millä pystyis meneen niin paljon kun haluais, joten tuli aika kalliiks. Myöhemmin mietittiin, että olis tullu varmaan halvemmaks ottaa toi 7 päivän passi, koska se oli $30.

Ensiks suunnattiin Madam Tussaudsiin, ja oli pikkasen isompi kun DC:n! Ja siellä oli meijän rakkaus, Robert Pattinson! <3 Sen kierroksen jälkeen sai lisämaksusta, n. $3 mennä kattoon 20min pätkä Idän pikajunasta, 4D! Se oli siisti, eli siinä oli noi lasit, ja siellä oikeesti joissain kohti tuli pientä vesisadetta päälle, lunta sato ja penkit tärisi ja heilu. En oo ikinä käyny kattoon 3D leffaa, mut nyt on 4D tsekattu ;)

Sit suunnattiin Radio City Hall:iin kierrokselle, se kesti joku tunnin. Sen jälkeen suunnattiin Sbarroon pizzalle ja sieltä Top Of the Rockin huipulle! Nyt pääsin näkeen NYCin pimeenä valot päällä! <3 Sen jälkeen suunnattin hostellille ja valmistauduttiin iltaan. Lähettiin kymmenen jälkeen Penn Stationille oottaan suomi T:tä, ja sen kanssa sit metroiltiin downtowniin. Jonkun aika jouduttiin venaileen noita promoottoreita, mutta sit päästiin sisälle suoraa (vaikka oltiin alaikäisiä), vaikka vähän jännitettiin, että miten käy. T sano, että joskus ne pääsee suoraan ja joskus joutunu oottaan esim. 15min. No meillä oli siis pöytä siellä ja ilmasta vodkaa + appelsiini ja karpalomehua, joten ilta kului rattoisasti! :) Oon alkanu tykkään karpalosta enemmän ja enemmän! Meijän pöytä oli täys, joten me tanssittiin koko ilta sohvalla. :D Muut poltti vesipiippua (en ollu ikinä ennen kuullukaan ees tollasesta), mutta se haisi pahalle! Se oli ainoo miinuspuoli tossa baari-illassa, mutta ihan mahtava ilta oli! Ja porukan tanssiessa ja laulaessa mukana Alicia Keysin Empire State of Mindia sitä oikeesti tajus olevansa New Yorkissa.

"New York, concrete jungle where dreams are made of
There’s nothing you can’t do
Now you’re in New York
These streets will make you feel brand new
Big lights will inspire you
Hear it for New York, New York, New York"

Lähdettiin M:n kanssa kolmen jälkeen pois, mentiin jollain metrolla, mikä ei menny ihan lähipysäkille, joten käveltiin sellanen kymmenisen korttelia. Toi lumi on sulanu siellä jo osittain mukavasti, joten hostellille kävellessä onnistuin tietä ylittäessä astuun kauheeseen vesilammikkoon. Kiljasin ihan kuuluvasti, joten edellä kävelevä mies käänty jo kattoon, että mitä mulle tapahtu, ja yhestä kaupasta oli kans toinen mies tulossa kattoon, että mikä on vikana. :D Näitä sattuu..

Nukkuun päästiin puoli viideltä, ja ei ollu kiva hiippailla huoneeseen, kun kaikki muut oli nukkumassa ja yrittää pimeessä löytää tavaroitaan. :D No perjantai aamuna meillä oli herätys seittemältä, joten hienot 2,5h ehittiin nukkua. Syötiin toi aamupala hostellilla (mikä kuulu hintaan) ja suunnattiin Vapaudenpatsaan suuntaan, mutta liput hakiessa se jono oli joku 2h, joten skipattiin sit se. Tsekattiin Wall Street, mutta ei näkyny Chace Crawfordia :( Käytiin käveleen Brooklyn Bridgen yli ja sit suunnattiin Toys r us:in maailmanpyörään. Siellä kaupassa siis on maailmanpyörä, ja se makso $4,5, eikä jonokaan ollu ihan mahdoton. Oltiin ihan viimesten joukossa, ketkä pääsi sinne ennen sulkeutumista. Maailmanpyörän jälkeen mentiin NBC- studioille kierrokselle, tais kestää hiukan alle tunnin. Oli kiva nähdä noita studioita, siellä kuvataan mm. tota The Dr. Oz Showta (en ollu ikinä kuullukaan...) ja paria muuta, joitten nimiä en muista. Tollon suunniteltiin jo alustavasti, että täytys palata NYCiin joskus keväällä, kattoon just sitä yhtä showta, jonka nimeä en muista. :D

Studioitten jälkeen lähettiin hostellille, mutta se nyt ei onnistunutkaa niin helposti, koska tollon kolmen maissa Times Square oli jo täynnä ihmisiä, ja poliisit oli sulkenu noita katuja ja metroja ihan siitä lähettyviltä, joten jouduttiin käveleen tosi paljon. Hostellilla kävästiin suihkussa ja sit takas Times Squaren lähettyville. Mentiin suomi R:n asunnolle Upper East Sidelle hengaileen sen ja sen siskon kanssa, ja sit lähettiin porukalla Brooklyn Bridgelle kattoon ilotulituksia kahentoista maissa. Kotiin palailtiin kahen jälkeen, ja koska tultiin nyt tolla vihreellä metrolla, ja ei haluttu ihan pikkusen matkan takia vaihtaa metroa ja maksaa taas uudelleen, niin käveltiin keskellä yötä Central Parkin läpi. :D Hyvin me hostellille selvittiin, ja taas mun huonekaverit oli jo nukkumassa, joten ei niitä paljoa näkyny.

Lauantaina herättiin kaheksalta ja aamupalan jälkeen suunnattiin metrolla Museum of Natural Historyyn. Se oli tosi siisti paikka, mutta mun jalat oli kipeytyny noissa feikki uggeissa tosi pahasti edellisenä päivänä, joten kävely ei oikein maistunu. Ja molemmat oltiin väsyneitä, joten aika nopeesti mentiin museo läpitte. Löydettiin läheltä joku ruokapaikka, Lenny's tai joku tollanen, syötiin sielä kanaleivät ja sit otettiin taksi New Yorkin tapaan Central Park Zoo:hon. Zoo:n jälkeen sit mentiin Central Parkin luisteluradalle (vitsi telkkarissa se näyttää isommalta!). Oli aivan mahtava fiilis luistella siellä, kattella vieressä kohoavia Manhattanin pilvenpiirtäjiä. Taas yks sellanne tilanne, missä tuli fiilis, että hitto mä oon oikeesti täällä.

Luistelun jälkeen mentiin jonottaan Empire State Buildingille, ja hitto sinne sitten jonotettiinkin joku kaks tuntia. Mun jalkoihin sattu niin paljon, että teki vaan mieli itkeä, mutta jotenkin tosta odotuksesta selvisin. Se hissi vei 80:nteen kerrokseen, että sitten olis voinu odottaa 10-15min hissiä, mikä veis tonne 86:nteen kerrokseen, niin me sit kivuttiin rappusia. Vietettiin ehkä joku 5min siellä huipulla, joten oli kannattava reissu.. Oikeesti suosittelen paljon enemmän Top of the Rockia, koska sinne ei tarvi jonottaa hullun lailla ja sieltä sit näkee Empire State Buildingin.

Palattiin hostellille jo joskus kuuden-seittemän maissa ja sit vaan hengailtiin siellä. M tsekkaili netistä tiliään, ja huomas hostellin laskuttaneen ylimääräsen 56 dollaria. No alettiin sit sitä selvitteleen, mutta se ei näkyny niitten koneella, että ne olis mitään laskuttanu, ja jos se olis toi saapumatta jättämismaksu, niin sen olis pitäny kuulemma olla hiukan eri summa. Eikä ne sieltä osannu nyt sanoa mitään, käski laittaa sähköpostia jollekin heepolle. Toivottavasti nyt selviää, ei me ruveta maksaan niitten sekoilujen takia melkein 60 dollaria, kun muutenkin jouduin jo maksaan tosta huoneesta enemmän kun piti.

Sunnuntaina herättiin vasta ysin maissa ja suunnattiin Brooklynin suunnalle. Otettiin ilmainen vesitaksi Ikeaan, ja mentiin syömään lihapullia ja perunamuussia! Matkan ensimmäinen kunnon ruoka sitten hampurilaisten ja pitsojen jälkeen. Hostellille palattiin kolmen aikaan ja lähettiin sit saman tien kotimatkalle. M otti metron Penn Stationille ja sieltä sit sen bussi lähti kohti DC:tä, ja mä kävelin ton pari korttelia bussipysäkille. Olin tosi ajoissa lentokentällä, sellasen 3h aikasemmin. Menin sit ihan randomisti lentokentän kauneushoitolaan, ja otin 10min selkä- niskahieronnan. Se oli aivan ihanaa, ja ensin kun venailin joku 10min istuin hierovassa tuolissa, tuli kunnon hierontaa! Ja toi makso n. $26, mutta nyt on hieronnassakin käyty ensimmäistä kertaa.

Kolombia A oli kans jo kentälle (nähtiin se sattumalta lauantaina kun käveltiin Empire State Buildingille, se oli menossa kiertoajelulle). Joten sen kanssa sit venailtiin tota lentoa. Hiukan toi lento oli myöhässä, joten olin about kymmentä vaille kymmenen Daytonissa. Hostdad oli yllättäen hiukan myöhässä, mutta vaan pari minuuttia. Huippu reissu siis oli, vähän oli juoksemista, kun alkuperäisestä viikosta matka lyheni noin puoleen. Mutta tosiaan pakko päästä viimestään keväällä uudelleen!

Krista Lönnqvist kirjoitti...

ihania kuvia ja iiihanan paljon! :) oli varmasti loistava reissu! :)
johnny depp <3
ja vitsi ootte hulluja ku kavelitte central parkin lapi yolla! :D onneks selvisitte kertomaan tarinan! :D
oliks siel muute kaiken maailman alamaailman kansalaisia siihen aikaan? ku poliisitki valttelee sita yolla :D

enlav kirjoitti...

Juu oli! :) Aijaa en tienny :D Ennen central parkia siel toisella puolella kaduilla oli jos minkä näkösiä ihmisiä, mut central Parkissa tollon kahen aikaan tuli kyllä joku ihan normi perhekin ja jotain pyöräilijöitä :D ja joku vartija ajo autolla ohi. Aika hiljasta oli.